lördag 10 november 2012

Gårdagens lchf- middag

Provade nya recept igårkväll och båda blev lyckade.

Det blev en köttfärs och vitkålsgratäng med sallad och sen provad jag ett recept på chokladfondant, båda rätterna är lchf-vänliga.

 Chokladfondant 6 st.

100 g smör
100 g mörk choklad (Jag använde 72%)
2 ägg
1 / 2 tsk vaniljpulver

Smält smör och choklad i en skålVispa äggen fluffiga, blanda ihop alla ingredienser. Formarna smorde jag först med smör och sen stevia strö. Häll smeten i formarna och ställ in dem i ugnen på 200 grader i 6 minuter. Orginalreceptet hittade jag här






Vitkål -& Köttfärsgratäng    8 pers
Ingredienser: 

8 dl strimlad vitkål
1 gul lök
1,5 dl skivad valfri svamp
1 kg köttfärs
1 burk krossade tomater
1 msk koncentrerad oxfond
1 dl vatten
2 pressade vitlöksklyftor
3 dl riven ost 
5 dl vispgrädde 



Gör så här 
Bryn vitkål, lök, svamp och lägg åt sidan. Bryn köttfärsen och blanda i krossade tomater, oxfond, vatten och vitlöksklyftor och låt puttra några minuter. Häll tillbaka kålröran och blanda. Häll upp i en ganska stor gratängform cirka 35 x 25 cm. Lägg den rivna osten ovanpå och häll över grädden. Grädda i ugnen i 225 grader 20-30 min tills gratängen fått fin färg.  Hittade receptet här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar