tisdag 8 mars 2011

Smarrig fiskgryta

Hittade ett GI-recept på en god fiskgryta som uppskattades av alla i familjen. Och den fungerade utmärkt att frysa och var lika god idag som sist!
Recept för 4 personer
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 fänkål(Detta hoppade jag över)
1msk smör
2msk skaldjursfond
2dl vatten
3dl grädde
2msk tomatpuré
1tsk torkad timjan
salt & peppar
400g torsk
300g laxfilé
2morötter
250g cocktailtomater
Färsk timjan till servering

Skala & hacka lök & fänkål. Bryn grönsakerna i smör tills de blir mjuka. Tillsätt skaldjursfond, vatten, grädde & tomatpurén och koka upp. Tillsätt timjan & smaka av med salt & peppar. Skär fiskfilérna i mindre bitar. Skala & skiva morötterna. Tillsätt fiskbitarna och morötterna till grytan och låt sjuda i 4-5 minuter(några minuter till tycker nog jag) skölj & dela tomaterna. Blanda ner tomaterna precis innan serveringen & garnera med färsk timjan.

Källa: Tidningen Kropp & hälsa från Aftonbladets bilaga


Här har det jobbats idag och det blev en smarrig semla till eftermiddagsfikat på jobbet. LYX!
Imorgon är jag ledig och det blir en tjejdag med mig, Olivia & mormor. Eftersom det är imorgon som min mamma fyller 65 passar vi på att göra en dagsutflykt med förhoppningsvis lite kul shopping, god mat & solsken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar