tisdag 8 januari 2013

Fröknäcke


Skönt att äntligen vara tillbaka i goda rutiner igen efter en massa julfrossa. Igår blev det gjort en ny omgång med fröknäcke.

1 dl Solroskärnor
1 dl Sesamfrö
1/2 dl Linfrö
1 msk Fiberhusk
1/2 dl Kokosfett, naturell i smaken
2 1/2 dl vatten
1/2 tsk havssalt

Blanda de torra ingredienserna.  Smält kokosolja och tillsätt vatten och låt det koka upp. 
Häll vätskan över fröblandningen och rör om ordentligt. Låt det sen stå en stund för att svälla. 
Häll upp fröblandningen på en plåt med bakplåtspapper, tryck ut blandningen så den blir lagom tunn. Gräddas i ugn på 150 grader i cirka 60 minuter. Ta ut plåten och och skär fyrkanter. 
Sänk temperaturen till 50 grader och låt dem stå och torka under ett par timmar.


2 kommentarer:

  1. Hej Martina!
    Med dina härliga bilder inspirerar du mig att börja med LCHF igen, jag som varit lite lat....
    Jag har precis satt in en plåt fröknäcke och en plåt müsli i ugnen! http://www.finest.se/userBlog/?uid=53923&beid=2319124
    Ha en riktigt härlig semester i fjällen, synd att du inte kan följa med oss! Kram Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att jag inspirerar dig vännen! Lchf är det bästa jag börjat med. Mår ju numera hur bra som helst och håller mig konstant mätt samt minskat 10kg. Självklart gör ju träningen en del också.

      Hälsa alla på jobbet och ta hand om er!
      KRAM

      Radera